EIWITRIJKE VERJAARDAGSTAART



IT'S MY BIRTHDAYYYY! Natuurlijk heb ik voor mijn verjaardag een verjaardagstaart gemaakt. Een gezonde en eiwitrijke verjaardagstaart om precies te zijn. Of nouja, op dit moment zit ik in Milaan. Lekker mijn verjaardag aan het vieren. Dus ik heb al veel eerder deze gezonde verjaardagstaart op lopen smikkelen.


Dit recept is gebaseerd op de Oreo taart en de mergpijpen uit mijn High Protein kookboek / High Protein e-book. Met het recept voor de biscuitbodem, maak je deze gezonde en eiwitrijke verjaardagstaart. Aan dit recept kan je zelf je eigen draai geven. Als je slagroomtaarten heel lekker vindt, kan je een gezonde versie van de slagroomtaart gaan maken! Hmmm, ik kom op een idee...




Ingrediënten voor één verjaardagstaart / 12 porties

2x de ingrediënten voor beschuit van de Oreo taart* uit het High Protein kookboek

1,5x de ingrediënten voor de frosting van de Oreo taart uit het High Protein kookboek

60 gram Nutella

110 gram nougatine


*Uiteraard zonder de Oreo kruimels


Verder nodig

bakvorm 17x25 cm




Bereidingswijze voor de gezonde en eiwitrijke verjaardagstaart

  • Verwarm de oven voor op 160 graden.

  • Bak 2x een beschuit zoals aangegeven bij de Oreo taart in het High Protein kookboek. In plaats van 3 ronde vormen, gebruik je één bakvorm zoals hierboven aangegeven. De beschuit bakken we niet in één keer, maar je maakt dus 2 verschillende beschuitbodems. Als je 2 dezelfde vormen hebt, kan je het verdelen over 2 bakvormen. Anders moet je het één voor één doen.

  • Laat beide bodems volledig afkoelen.

  • In de tussentijd kan je 1,5x de ingrediënten voor de frosting van de Oreo taart mengen. Dus de magere kwark, eiwitpoeder, zuivelspread en melk! Zet in de koelkast voor later gebruik.

  • Als beide bodems zijn afgekoeld, leg je een beschuitbodem op een (snij)plank. Verdeel de nutella over de bovenkant van één beschuitbodem. Verdeel daarna een laag van de frosting over de nutella.

  • Leg de tweede beschuitbodem boven op de andere.

  • Smeer de rest van de frosting boven op de beschuitbodem en aan de zijkant ook een dun laagje.

  • Verdeel de nougatine op de zijkant van de taart, tot alle frosting bedekt is.

  • Eventueel kan je de taart verder nog versieren zoals ik heb gedaan, ik heb met zwarte fondant 'HAPPY BIRTHDAY' geschreven. Ik raad het niet echt aan, want door de frosting gaat het uitlopen haha!

  • Snijd de taart in 12 stukken en geniet ervan!



TIP: Heb je liever een kleinere taart? Bak dan 1x de beschuitbodem en snijd deze doormidden! Nu heb je twee kleinere beschuitbodems :) Je kan nu ook minder frosting, nutella en nougatine gebruiken, kijk even hoeveel nodig is!



voedingswaarde voor 1 portie gezonde en eiwitrijke verjaardagstaart

226 kcal - 8g vet - 19g koolhydraten - 19g eiwitten


Eet smakelijk!


Liefs, Anouk ❤️




Koop het High Protein kookboek / e-book in de webshop